11 feb. 2011

MINDFULNESS - ögonblickens under

Boken är en av den vietnamesiske zenmästaren Thich Nhat Hanhs mest populära böcker. I centrum står konsten att ta makten över sina tankar och vara närvarande i nuet, oavsett om man leker med sina barn, diskar eller bara äter en apelsin.

Jag älskar verkligen hans böcker som manar till eftertanke på ett djupare plan. Det är böcker som alltid kommer att vara sanna vägvisare i livet, vad som än händer.

I boken ”Fri från rädsla, fri från sorg” finns denna underbara bild som beskriver livet från en aspekt som vi lätt glömmer bort.

”I mitt eremitage i Frankrike växer en buske rosenkvitten. Den blommar vanligtvis på våren, men en vinter hade det varit ganska varmt och blomknopparna svällde tidigt. En nattlig köldknäpp kom med frost, och följande dag upptäckte jag under min gående meditation att alla knopparna på busken hade dött. Jag tog det till mig och tänkte: Vi kommer inte att ha tillräckligt med blommor till nyår för att smycka Buddhas altare.
  Några veckor senare slog vädret om och det blev varmt igen. Under en promenad i trädgården fick jag se nya knoppar på busken som tecken på en ny generation blommor. Jag frågade kvittenblommorna: ”Är ni samma blommor som de som dog av frosten eller är ni andra blommor?” Blommorna svarade: ”Vi är inte samma blommor och vi är inte några andra. När omständigheterna är de rätta visar vi oss, och när de inte är de rätta gömmer vi oss. Så enkelt är det.”
  Detta är det som Buddha lärde oss. När förutsättningarna är tillräckligt goda dyker saker och ting upp. När förutsättningarna inte längre är tillräckligt goda drar sig saker och ting tillbaka. De väntar tills rätta ögonblicket har kommit för att visa sig igen.

Läs även
"Mandelträdet i din trädgård" - uppmärksamhetens under
"Vi är redan framme!" - en zenbuddhistisk text om frid och fred
"Varje steg väcker svalkande vind" - vägledning i meditativ gång

Här kan du läsa mer om Thich Nhat Hahn.

Inga kommentarer: