Nedan
är en saga som är återgiven av Dagens Homeopati som ursprungligen lånat den från Natural News.
Det
var en gång en stad som hette Allopat. Staden hade många invånare med gator och
många bilar. Men på grund av en begränsad ekonomi fanns varken stoppskyltar
eller trafikljus i Allopat. Inte överaskande var trafikolyckorna vanliga och
bilar kraschade in i varandra i nästan varje vägkorsning. Bilverkstäder,
försäkringsbolag och sjukhus hade blomstrande tider. När befolkningen i Allopat
växte ökade trafikolyckorna till alarmerande nivåer.
Av
desperation anlitade staden Dr West, som kom och gjorde en grundlig utredning. Han
undersökte stadens gator noga med mikroskop, kemiska analyser och dokumenterade
och analyserade väldigt noga. Slutligen kom doktorn fram till att staden led av
bromsspårssjukan. Han hade funnit ett nästan 100% samband mellan bromsspår och
trafikolyckor. Dr West hyllades av stadens invånare som den skicklige
läkare han var. Staden
betalade dr Wests konsultarvode och man frågade den gode doktorn om han visste
en metod som kunde bota bromsspårssjukan.
Dr
West som nyligen hade varit på en resa till Hawaii, betald av ett kemiföretag
som tillverkade särskilda kemikalier som brukar användas vid
bromsspårsjukdomar, kunde utan problem rekommendera ett bra botemedel. Han sade
att det lätt gick att bota sjukdomen genom att belägga vägarna med teflon.
Beläggningen skulle göra vägarna nästan friktionsfria och det skulle då inte
uppstå några bromsspår när bilarna bromsade. Kommunalfullmäktige
tyckte det lät som en bra idé och staden lånade upp pengar så de hade råd att
täcka alla gator med teflon. Inom några veckor var alla bromsspåren borta och
gatorna var släta och fina.
Dr
West fick sitt arvode, alla var glada och nöjda trots att det hade blivit
ganska dyrt. Men det var ju viktigt att få bra experthjälp och bli av med alla
trafikolyckor. Men det blev ändå inte riktigt bra och olyckorna
fortsatte. De till och med ökade. Sjukhusen blev överfulla av
trafikskadade och bilverkstäderna gjorde stora vinster. Många av stadens
invånare såg chansen att tjäna stora pengar och började starta bilfirmor och
verkstäder eller investerade i redan befintliga. Olyckorna bara fortsatte och
bilverkstädernas ägare blev rikare och rikare liksom sjukhus, försäkringsbolag,
bogseringsföretag och bilförsäljare samt rullstolstillverkare. Stadens ekonomi
blomstrade, arbetslösheten sjönk och ekonomerna gladde sig och sade att det var
högkonjunktur i Allopat.
Men
kommunalfullmäktige var förbryllad. Han som trodde att de hade löst problemet
med alla olyckor. Trots att bromsspårssjukan var utrotad blev det fortfarande
massor av bilolyckor.
Utanför
staden bodde en gammal eremit. Han såg klart på problemet och sade – Det finns
ingenting sådant som bromsspårssjuka. Det är kemiföretagen som har hittat på
det, för de vill sälja teflonbeläggningar. Stadsborna blev förskräckta när de
hörde eremiten, för de visste ju att bromsspårssjukan fanns, för det hade ju
doktorn sagt. Och hur kunde en eremit som inte har någon utbildning påstå att
bromsspårssjuka inte finns. Men eremiten fortsatte att prata och menade att
problemet är enkelt att lösa. Det enda som behöver göras är att sätta upp
trafikljus och stoppskyltar, då kommer trafikolyckorna att upphöra. Men
kommunalfullmäktige sade att staden inte har råd med stoppskyltar eftersom alla
pengar har gått åt till teflonbehandlingar. Och vad för nytta har stoppskyltar
om inte teflon fungerar?
Men
eremiten envisas och säger att lösningen är mycket enkel, med stoppskyltar kommer
människor kunna stoppa sina bilar i tid, innan de krockar. Men stadsborna är tveksamma, om
nu skyltarna fungerar då kommer ju alla kunna stoppa sina bilar i tid och det
blir inga krockar längre och hur kommer det då gå med vår blomstrande ekonomi?
Det kommer bli arbetslöshet och inkomsterna från verkstäderna skulle minska,
importen av glas, däck stål och bilar skulle sjunka och rullstolsföretagen
skulle gå i konkurs. Nej stoppskyltar var ingen bra idé.
De
insåg att alla var beroende av ekonomin, och om krockarna upphörde skulle deras
företag börja gå dåligt. För att förhindra detta instiftade man en ny
myndighet; ”The frequent drivers Association” FDA. Denna myndighet skulle ha
ansvar att godkänna eller underkänna trafikskyltar, teknik samt kemisk
beläggning på stadens alla gator. Styrelseledamöter
i FDA var bland annat företagsledarna i samhället, de som alltså ägde
bilfirmor, ambulansbolag och tillverkning av sjukvårdsmaterial samt också
förstås dr West.
Stadens
invånare kände sig trygga med att FDA bevakade deras ekonomiska intressen. De
visste att jobben var säkrade och att FDA skulle förbjuda alla försök att ändra
på sakernas ordning. Fast det fortfarande var massor av bilolyckor i staden
Allopat, var man ganska nöjd, ytterligare en tid.
Symtomlindrande
metoder fungerar inte i längden. Trafikolyckorna fortsatte i förödande takt och
fler och fler i staden blev sjuka, handikappade eller dog. Många blev sängliggandes,
oförmögna att arbeta på grund av sina skador. Och den tidigare blomstrande
Allopat förlorade sina invånare och staden började se ut som en spökstad. Efter
en tid stängd man Sjukhusen och upplöste FDA.
Till
slut var bara eremiten kvar, som nu sitter och målar Stoppskyltar i väntan på
en ny befolkning. Han hoppas att de lyssnar bättre på honom nästa gång, när han
säger att det är bättre att förebygga och ta bort orsaken till sjukdomen, än
att bara dölja symptomen med symptomlindrande metoder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar